RHO:2008:2

Esittely: 30.4.2008


L viranomaisten toiminnan julkisuudesta 28 § 1

VAATIMUKSET HOVIOIKEUDESSA

Hakemus

Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on pyytänyt viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua tutkimuslupaa seuraaviin lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, törkeää lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, aikaisemman lain mukaista lapseen tai nuoreen kohdistuvaa haureutta taikka sukupuolisiveellisyyttä loukkaavaa käyttäytymistä lasta kohtaan taikka edellä mainittujen rikosten yritystä koskeviin rikosasioihin:
R 94/334, R 94/359, R 94/410, R 95/476, R 96/185,
R 97/202, R 97/235, R 97/379, R 98/43, R 98/94,
R 98/339, R 98/341, R 98/412, R 99/143, R 99/564,
R 00/68, R 00/162, R 00/400, R 00/401, R 00/466,
R 00/693, R 01/483, R 01/804, R 02/919, R 03/124,
R 03/345, R 03/635, R 04/338, R 04/402, R 04/432,
R 04/446, R 04/467, R 04/618, R 04/662, R 04/707,
R 05/152, R 05/266, R 05/343, R 05/382, R 05/728,
R 05/999, R 05/1013, R 05/1020, R 05/1061, R 05/1112,
R 05/1145, R 05/1196, R 05/1199, R 06/103, R 06/122,
R 06/302, R 06/722, R 06/740.
Pyyntö koskee edellä yksilöityjen rikosasioiden ratkaisuja sekä niitä asiakirjoja, jotka on tallennettu digitaalisessa muodossa hovioikeuden asianhallintajärjestelmään kyseisen rikosasian yhteyteen.

Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos on ilmoittanut, että se ja oikeusministeriö olivat 27.2.2008 sopineet käynnistävänsä yhteisen tutkimushankkeen, jonka tavoitteena oli selvittää lasten seksuaalisen hyväksikäytön rangaistuskäytäntöä. Tutkimuksessa tarkastellaan muun muassa sitä, millaisia hyväksikäyttötapauksia tuomioistuimissa käsitellään ja mitä tunnusmerkistöjä tuomioistuimet niihin soveltavat, kuinka ankaria rangaistuksia eri teoista tuomitaan, millainen on rikosten korvauskäytäntö, onko rangaistuskäytännössä tapahtunut minkäänlaisia muutoksia sekä ovatko nykyiset käytännöt alueellisesti yhtenäisiä.

Tietojen luovuttaminen ei loukkaa niitä etuja, joiden suojaksi salassapitovelvollisuus on säädetty, eikä se vaaranna rekisteröityjen yksityisyyden suojaa taikka heidän etujaan. Henkilötietoja käsitellään tämän hakemuksen perusteella ainoastaan tieteellistä tutkimusta ja viranomaisten selvitystyötä varten. Yksittäistä rekisteröityä koskevia tietoja ei käytetä yksilöä koskevaan päätöksentekoon. Analysointi ja tulosten raportointi suoritetaan niin, että tiettyä henkilöä koskevat tiedot eivät paljastu ulkopuolisille, eikä Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos luovuta tietoja edelleen.

Ratkaisujen poiminta toteutetaan teknisesti suoraan tuomioistuinten asianhallintajärjestelmistä yhteistyössä Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen kanssa. Tutkimuslaitos pyytää tarvittaessa myöhemmin tuomioistuimia toimittamaan paperikopioita siltä osin kuin ratkaisuja ei ole tallennettu digitaalisesti asianhallintajärjestelmään taikka jos ratkaisujen käsittely ei teknisistä tai muista syistä onnistu digitaalisessa muodossa.

HOVIOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:n 1 momentin mukaan viranomainen voi antaa yksittäistapauksessa luvan tietojen saamiseen salassa pidettävästä asiakirjastaan tieteellistä tutkimusta, tilastointia taikka viranomaisen suunnittelu- ja selvitystyötä varten, jos on ilmeistä, ettei tiedon antaminen loukkaa niitä etuja, joiden suojaksi salassapitovelvollisuus on säädetty. Lupaa harkittaessa on huolehdittava siitä, että tieteellisen tutkimuksen vapaus turvataan.

Hakemuksessa esitetyn perusteella salassa pidettävien tietojen käsittely ja analysointi tutkimuslaitoksessa sekä tulosten raportointi on mahdollista siten, että tiettyä henkilöä koskevat tiedot eivät paljastu ulkopuolisille. Näin ollen on ilmeistä, ettei tutkimusluvan myöntäminen loukkaa niitä etuja, joiden suojaksi salassapitovelvollisuus on säädetty. Lisäksi tutkimusluvan myöntäminen on perusteltua tieteellisen tutkimuksen vapauden turvaamiseksi.

Hovioikeus katsoo, että Oikeuspoliittisella tutkimuslaitoksella ei ole oikeutta saada tietoja juttujen R 99/564, R 00/693, R 04/618, R 05/1013 ja R 05/1145 oikeudenkäyntiasiakirjoihin sisältyvistä esittelijän muistioista, koska ne sisältävät tietoja oikeudenkäymiskaaren 1 luvun 7 §:ssä tarkoitetuista neuvotteluista siten, etteivät neuvottelusalaisuuden piiriin kuuluvat seikat ja muut tiedot ole kohtuudella erotettavissa toisistaan.

Vielä hovioikeus toteaa, että hakemuksen kohteena olevat ratkaisut rikosasioissa R 94/334, R 98/94, R 03/345 ja R 04/402 eivät ole salaisia, eikä näiden rikosasioiden yhteyteen ole tallennettu salassa pidettäviä asiakirjoja digitaalisessa muodossa. Näin ollen mainittuihin rikosasioihin ei tarvita hakemuksessa pyydettyä lupaa.

Päätöslauselma

Oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle annetaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 28 §:n 1 momentin tarkoittama lupa tietojen saamiseen rikosasioihin R 94/359, R 94/410, R 95/476, R 96/185,
R 97/202, R 97/235, R 97/379, R 98/43, R 98/339,
R 98/341, R 98/412, R 99/143, R 99/564, R 00/68,
R 00/162, R 00/400, R 00/401, R 00/466, R 00/693,
R 01/483, R 01/804, R 02/919, R 03/124, R 03/635,
R 04/338, R 04/432, R 04/446, R 04/467, R 04/618,
R 04/662, R 04/707, R 05/152, R 05/266, R 05/343,
R 05/382, R 05/728, R 05/999, R 05/1013, R 05/1020,
R 05/1061, R 05/1112, R 05/1145, R 05/1196, R 05/1199,
R 06/103, R 06/122, R 06/302, R 06/722 ja R 06/740 sisältyvistä salassa pidettävistä ratkaisuista ja ratkaisujen yhteyteen digitaalisessa muodossa tallennetuista salassa pidettävistä asiakirjoista lukuun ottamatta esittelijän muistioita jutuissa R 99/564,
R 00/693, R 04/618, R 05/1013 ja R 05/1145.

Salassa pidettävän aineiston käsittelyssä on noudatettava seuraavia rajoituksia:

Tietoturva

Tutkimuslaitos toteuttaa tarpeelliset tekniset ja organisatoriset toimenpiteet tietojen suojaamiseksi tutkimuslaitoksella asiattomalta pääsyltä, luovuttamiselta ja muulta laittomalta käsittelyltä. Tiedot suojataan tutkimuslaitoksella henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanasuojauksella. Kulku tutkimuslaitoksen tiloissa on valvottua.

Salassapito

Tietojen käsittelyyn osallistuvat henkilöt ovat virka- tai työsuhteessa tutkimuslaitokseen, ja he ovat vaitiolovelvollisia viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) mukaisesti. Työsopimussuhteisia tutkimusavustajia sitoo lisäksi työsopimuksen salassapitolauseke.

Henkilötunnusten käsittely

Tutkimuslaitoksella on henkilötietolain (523/1999) 13 §:n 1 momentin perusteella oikeus käsitellä rekisteröityjen henkilötunnuksia. Henkilötunnuksen ja henkilön yksilöintiä koskevien tietojen käsittely on tarpeen, koska tutkimuksen toteuttaminen edellyttää eri lähteistä saatavien rekisteritietojen yhdistämistä. Henkilöt on yhdistämisessä tärkeää kyetä yksilöimään yksiselitteisesti. Aineiston analysointi suoritetaan kuitenkin mahdollisuuksien mukaan ilman henkilöiden tunnistetietoja, jolloin tunnistetiedot säilytetään erikseen.

Arkistointi

Kun henkilötiedot eivät enää ole tarpeen tutkimuksen tai selvitystyön suorittamiseksi tai tulosten asianmukaisuuden varmistamiseksi, tiedot arkistoidaan viranomaisen arkistona arkistolain (831/1994) mukaisesti.

Asian ovat ratkaisseet

hovioikeudenneuvos Marianne Wagner-Prenner
hovioikeudenneuvos Maarit Tukiainen
määräaikainen hovioikeudenneuvos Petri Nykänen

Esittelijä:
viskaali Heikki Juntunen

LAINVOIMAISUUSTIEDOT:


Lainvoimainen

Etusivulle

Päivitetty 13.6.2008