Vaasan HaO 1547/2024

Kuntayhtymän yhtymävaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä päivittänyt hallintosääntöään. Hallintosääntöön oli uutena määräyksenä otettu 33 §, jonka mukaan henkilö voidaan ottaa virkaan ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, johon henkilö on tarkoituksenmukaista ottaa hänen palvelussuhdettaan koskevien uudelleenjärjestelyjen vuoksi.

Hallinto-oikeuden oli valituksen johdosta muun ohella ratkaistava, oliko mainittu hallintosääntöön otettu peruste julkisesta hakumenettelystä poikkeamiselle rinnastettavissa kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (viranhaltijalaki) 4 §:n 3 momentissa mainittuihin perusteisiin.

Hallinto-oikeus totesi, että lähtökohta kunnalliseen virkasuhteeseen otettaessa on viranhaltijalain 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu julkinen hakumenettely. Se on julkisen hallinnon perusteisiin liittyvä olennainen seikka, jonka tavoitteena on turvata hallinnon uskottavuutta, oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja parhaan mahdollisen henkilöstön saamista julkishallinnon palvelukseen.

Pääsäännöstä poiketen julkista hakumenettelyä ei tarvitse käyttää tilanteissa, joista säädetään viranhaltijalain 4 §:n 3 momentissa. Poikkeustilanteita koskeva luettelo ei ole tyhjentävä, mikä ilmenee lain sanamuodon lisäksi siitä, että hallituksen esityksen viranhaltijalaiksi (HE 196/2002 vp) yksityiskohtaisten perusteluiden mukaan laissa on säädetty tavanmukaisimmista tilanteista, joissa hakumenettelyä ei edellytettäisi. Lisäksi on erikseen säädetty kunnan mahdollisuudesta määrätä poikkeusperusteista hallintosäännössä.

Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että viranhaltijalain poikkeussäännökset perustuvat yhtäältä kiiretilanteiden edellyttämään joustamisen tarpeeseen rekrytoitaessa tilapäisesti henkilöstöä tai palvelussuhteen jatkuvuuteen. Nämä tilanteet ovat poikkeuksia pääsäännöstä, minkä vuoksi niitä on tulkittava suppeasti.

Hallinto-oikeus katsoi, että nyt kysymyksessä oleva hallintosäännön määräys ei ollut rinnastettavissa poikkeukseen, joka johtuu sijaiseksi tai avoinna olevaan virkasuhteeseen määräajaksi ottamisesta. Tämän jälkeen oli arvioitava, oliko tilanne rinnastettavissa siihen poikkeustilanteiden kokonaisuuteen, jossa on mainittu osa-aikaisen viranhaltijan palkkaaminen kokoaikaisesti, viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen tai toisen työnantajan palveluksessa olevan ottaminen virkasuhteeseen määrätyssä tilanteessa.

Hallinto-oikeuden mukaan kunnan tai kuntayhtymän toiminnan uudelleenjärjestelystä aiheutuva tarve sisällyttää jo palvelussuhteessa olevien työntekijöiden tehtäviin virkasuhdetta edellyttävää julkisen vallan käyttöä, voisi työntekijöiden palvelussuhteen jatkuvuuden näkökulmasta puoltaa sitä, että tällaisessa tilanteessa julkisesta hakumenettelystä voitaisiin poiketa. Toisaalta työntekijän työtehtävien uudelleen järjestelyssä ei voida katsoa olevan laissa mainittuihin perusteisiin rinnastuvalla tavalla välittömästi kyse työntekijän palvelussuhteen jatkuvuuden turvaamisesta.

Hallinto-oikeus totesi lisäksi, että lakiin on sen esitöiden mukaan ollut tarkoituksenmukaista ottaa tavanmukaisimmat tilanteet. Nyt kysymyksessä olevaa tilannetta, jossa työtehtäviä järjestellään kuntayhtymän sisällä uudelleen, ei voida pitää epätavanmukaisena vaan pikemminkin usein toistuvana. Julkisesta hakumenettelystä poikkeaminen palvelussuhdetta koskevien uudelleen järjestelyiden vuoksi voisi tulla kyseeseen varsin monen kaltaisissa tilanteissa ja johtaa jopa siihen, että virkasuhteeseen ottaminen ilman julkista hakumenettelyä muodostuisi tavanomaiseksi käytännöksi.

Julkisen hakumenettelyn tavoitteena on turvata myös hallinnon uskottavuutta ja tasapuolisuutta. Julkinen hakumenettely antaa kaikille virasta kiinnostuneille mahdollisuuden kilpailla tehtävästä yhdenvertaiselta pohjalta avoimessa menettelyssä, jossa kaikkien hakijoiden ansioita verrataan keskenään perustuslain 125 §:n mukaisesti.

Virantäyttömenettelyn avoimuuden ja kiinnostuneiden hakijoiden yhdenvertaisuuden kannalta arvioituna hallinto-oikeus totesi myös, että sijaisuutta ja avoinna olevaan virkasuhteeseen määräajaksi ottamista lukuun ottamatta laissa säädetyt poikkeusperusteet ovat sellaisia, että jo työnantajan palveluksessa virkasuhteessa oleva henkilö on tullut valituksi tehtävään avoimen hakumenettelyn ja siinä suoritetun ansiovertailun perusteella. Tätä on pidettävä julkisen hakumenettelyn kannalta olennaisena erona hallintosäännön mahdollistaman poikkeuksen ja laissa mainittujen poikkeusperusteiden välillä.

Edellä mainituilla perusteilla hallinto-oikeus katsoi, että hallintosäännön määräys, jonka mukaan henkilö voidaan ottaa virkaan ilman julkista hakumenettelyä sellaiseen virkasuhteeseen, johon henkilö on tarkoituksenmukaista ottaa hänen palvelussuhdettaan koskevien uudelleenjärjestelyjen vuoksi, ei ollut rinnastettavissa viranhaltijalain 4 §:n 3 momentissa mainittuihin perusteisiin. Määräys oli lainvastainen. Hallinto-oikeus kumosi yhtymävaltuuston päätöksen hallintosäännön 33 §:n hyväksymisen osalta.