Turun HAO 23.4.2025 743/2025

Hallinto-oikeuden ratkaistavana oli kysymys siitä, kuuluiko käräjäoikeuden tuomioiden ja juttuluetteloiden luovuttamatta jättämistä koskevan valitusasian käsitteleminen hallinto-oikeuden toimivaltaan.

Oikeuskäytännössä oli hallinto-oikeuksissa ja hovioikeuksissa erityisesti juttuluettelojen osalta esiintynyt vaihtelevuutta sen suhteen, kumman tuomioistuimen, hallinto-oikeuden vai hovioikeuden, toimivaltaan mainittujen asiakirjojen luovuttamatta jättämistä koskevan valitusasian käsittelemisen oli katsottu kuuluvan. Mikäli asiakirjojen luovuttamatta jättämisessä katsottiin olevan kyse oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain (jäljempänä oikeudenkäynnin julkisuuslaki) nojalla tehdystä ratkaisusta, sitä koskevassa valitusasiassa oli kyse oikeudenkäynnin julkisuutta koskevasta asiasta, johon haettiin oikeudenkäynnin julkisuuslain muutoksenhakusäännöksen mukaisesti muutosta valittamalla hovioikeuteen. Muussa tapauksessa muutoksenhaku kuului viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (jäljempänä julkisuuslaki) säännösten mukaisesti hallinto-oikeudelle.

Käräjäoikeuden tuomiot ovat oikeudenkäynnin julkisuuslain 22 §:n 2 momentin ja esitöiden (HE 13/2006) mukaisesti lain 3 §:ssä tarkoitettuja käräjäoikeuden oikeudenkäyntiasiakirjoja, joten niiden antamatta jättämistä koskevaan päätökseen haetaan muutosta valittamalla hovioikeuteen.
On tulkinnanvaraista, onko juttuluetteloita pidettävä oikeudenkäyntiasiakirjoina. Juttuluettelot eivät ole osa asian ratkaisun perustana olevaa oikeudenkäyntiaineistoa. Ne ovat kuitenkin oikeudenkäynnin julkisuuslain 14 §:ssä mainittuja asiakirjoja, jotka sisältävät mainitun lain 4 §:ssä tarkoitettuja oikeudenkäyntiä koskevia perustietoja. Ne laaditaan oikeudenkäynnin julkisuuslain 14 §:n velvoittamana ja mainitun lain 3 §:n sisältämän oikeudenkäyntiasiakirjan määritelmän mukaisesti tuomioistuimessa lain tarkoituksen eli oikeudenkäynnin julkisuuden toteuttamiseksi. Juttuluettelot on katsottava laaditun yksittäisiä oikeudenkäyntejä varten, vaikka niihin sinänsä usein sisältyykin tietoja useammasta eri oikeudenkäynnistä. Juttuluetteloja on näin ollen pidettävä oikeudenkäynnin julkisuuslaissa tarkoitettuina oikeudenkäyntiasiakirjoina, joiden antamisesta tuomioistuin päättää oikeudenkäynnin julkisuuslain nojalla.

Edellä selostetuilla perusteilla ja muutoksenhakujärjestelmän johdonmukaisuus huomioon ottaen hallinto-oikeus katsoi, että pyydettyjen asiakirjojen julkisuutta koskevassa käräjäoikeuden päätöksessä oli kysymys oikeudenkäynnin julkisuuslain 28 §:n mukaisista oikeudenkäynnin julkisuutta koskevista ratkaisuista, joihin haettiin lain 33 §:n nojalla muutosta valittamalla hovioikeuteen. Näin ollen hallinto-oikeus ei ollut toimivaltainen käsittelemään valituksenalaisesta päätöksestä tehtyä valitusta.

Sovelletut oikeusohjeet
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 33 § 4 mom
Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa 2 § 1 ja 3 mom, 3 § 1 mom, 13 § 1 mom, 14 § 3 mom, 22 § 1 ja 2 mom, 28 § 1 mom, 33 § 1 mom
Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 81 § 1 ja 2 mom