Tietoa valittamisesta

Valitus hallinto-oikeuteen tulee tehdä aina kirjallisesti. Valituksen voi tehdä hallinto- ja erityistuomioistuinten sähköisessä asiointipalvelussa . Asiointipalvelu on tarkoitettu yksityishenkilöiden ja yritysten/yhdistysten käyttöön, ei viranomaisille. Valituksen voi toimittaa myös sähköpostitse, telekopiona tai postitse hallinto-oikeuden kirjaamoon. Ohje turvallisesta sähköpostin lähettämisestä.

Valituksen saapumisen jälkeen hallinto-oikeus hankkii viranomaiselta viran puolesta valituksen kohteena olevan päätöksen perusteena olevat asiakirjat ja lausunnon asiasta. Tämän jälkeen valittajalla on vielä tilaisuus antaa asiasta oma selityksensä. Lausunnot, vastineet ja muut selvitykset tulee toimittaa hallinto-oikeuteen pääsääntöisesti kirjallisena. Tarvittaessa voidaan lisäselvityksen saamiseksi järjestää myös asian suullinen käsittely tai katselmus .

Hallinto-oikeus antaa päätöksensä aina kirjallisena. Hallinto-oikeuden päätöksestä voi useimmissa tapauksissa joko valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen tai pyytää sieltä valituslupaa .

Todistuksen hallinto-oikeuden päätöksen lainvoimaisuudesta antaa korkeimman hallinto-oikeuden kirjaamo .

Hallinto-oikeuden päätöksistä peritään vuosittain vahvistettava oikeudenkäyntimaksu, joka vuonna 2025 on suuruudeltaan 310  euroa. Maksua ei peritä silloin, kun hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaisen päätöksen valittajan eduksi. Lisäksi on eräitä asiaryhmiä, joissa maksua ei peritä, esimerkiksi sosiaaliasiat, lastensuojeluasiat ja mielenterveysasiat. Myöskään jos henkilölle on myönnetty oikeusapua, ei maksua peritä.

Lisätietoja hallinto-oikeuksien oikeudenkäyntimaksuista

Linkki tuomioistuinmaksulakiin


Lisätietoja

Oheinen tieto valittamisesta ja oikeudenkäynnistä on yleisluonteista. Tarkempia tietoja hallinto-oikeuteen valittamisesta löytyy täältä


Julkaistu 1.1.2022