Asiakirjojen toimittaminen
Hallinto-oikeudessa on käytössä sähköinen asiankäsittelyjärjestelmä. Hallinto-oikeuteen toimitettavat asiakirjat otetaan vastaan sujuvan käsittelyn varmistamiseksi mieluiten sähköisesti.
Asiakirjoja hallinto-oikeuksiin voi toimittaa hallinto- ja erityistuomioistuinten sähköisessä asiointipalvelussaAvautuu uuteen välilehteen. Sähköinen asiointipalvelu on tietoturvallinen tapa toimittaa salassa pidettäviä ja arkaluontoisia asiakirjoja.
Kun asiakirjoja toimitetaan tuomioistuimelle sähköisesti, on tärkeää nimetä asiakirjat selkeästi. Ohje sähköisten asiakirjojen nimeämisestä muutoksenhakijoille löytyy täältäAvautuu uuteen välilehteen.
Oikeudenkäyntiasiakirjoja voidaan toimittaa tuomioistuimelle sähköisesti myös sähköpostilla. Erityisesti salassa pidettävien ja arkaluontoisten asiakirjojen kohdalla on suositeltavaa käyttää oikeusministeriön turvapostiaAvautuu uuteen välilehteen.
Asianosainen tai hänen edustajansa voi edelleen myös tuoda kirjelmän hallinto-oikeuden kirjaamoon tai lähettää sen postitse. Asiakirjoja voi toimittaa virastoon joko viemällä ne henkilökohtaisesti, asiamiestä tai lähettiä käyttäen tai lähettämällä ne postissa. Asiamiehellä tulee olla valtakirja.
Lisätietoa valittamisesta hallinto-oikeuteen: [https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiat/viranomaispaatoksestavalittaminen/valitus.html]Avautuu uuteen välilehteen
Julkaistu 24.2.2022